
Nova Southeastern University
NSUWorks

College of Psychology: Faculty Articles College of Psychology

9-1-1989

Moratorium on Maltzman: an Appeal to Reason
Mark B. Sobell
Nova Southeastern University, sobellm@nova.edu

Linda C. Sobell
Nova Southeastern University, sobelll@nova.edu

Follow this and additional works at: https://nsuworks.nova.edu/cps_facarticles

Part of the Psychology Commons

This Article is brought to you for free and open access by the College of Psychology at NSUWorks. It has been accepted for inclusion in College of
Psychology: Faculty Articles by an authorized administrator of NSUWorks. For more information, please contact nsuworks@nova.edu.

NSUWorks Citation
Sobell, M. B., Sobell, L. C. (1989). Moratorium on Maltzman: an Appeal to Reason. Journal of Studies on Alcohol, 50(5), 473-480.
Available at: https://nsuworks.nova.edu/cps_facarticles/694

http://nsuworks.nova.edu/?utm_source=nsuworks.nova.edu%2Fcps_facarticles%2F694&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://nsuworks.nova.edu/?utm_source=nsuworks.nova.edu%2Fcps_facarticles%2F694&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://nsuworks.nova.edu?utm_source=nsuworks.nova.edu%2Fcps_facarticles%2F694&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://nsuworks.nova.edu/cps_facarticles?utm_source=nsuworks.nova.edu%2Fcps_facarticles%2F694&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://nsuworks.nova.edu/cps?utm_source=nsuworks.nova.edu%2Fcps_facarticles%2F694&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://nsuworks.nova.edu/cps_facarticles?utm_source=nsuworks.nova.edu%2Fcps_facarticles%2F694&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/404?utm_source=nsuworks.nova.edu%2Fcps_facarticles%2F694&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:nsuworks@nova.edu


Journal of Studies on Alcohol, Vol. 50, No. 5, 1989 

Moratorium on Maltzman: An Appeal to Reason* 
MARK B. SOBELL• A•qr• LINDA C. SOBELL• 

Clinical Institute, Addiction Research Foundation, 33 Russell Street, 
Toronto, Ontario MSS 2S1, Canada 

ABSTRACT. Maltzman's comment on Cook (1985), which 
appears elsewhere in this issue, is an unveiled attempt to 
resurrect the same allegations about our research that he 
made 7 years ago. None of the allegations are new! Over 
the past 7 years, those allegations have been the topic of 5 
separate inquiries, in each of which we were vindicated. In this 
response, we review the multiple inquiries and we show how 
Maltzman continues to (1) cite our work out of context, (2) make 
false assumptions about the inquiries and our procedures 

and (3) disregard evidence contradicting his assertions. He 
relies on data that, to use his characterization, are a 
"tempest in a teapot." Having answered the same fundamental 
attack time and again over the past 7 years, we declare a 
unilateral moratorium on responding to Maltzman. Moreover, 
our repeated vindications, and research published over the last 
20 years corroborating moderation outcomes, illustrate that, 
indeed, science is self-correcting. (J. Stud. Alcohol 50: 
473-480, 1989) 

Truth is generally the best vindication against slander. 
--Abraham Lincoln, 1864 

EVEN YEARS AGO, Pendery, Maltzman and 
West (1982) publicly attacked our study "In- 

dividualized Behavior Therapy for Alcoholics (IBTA)" 
(Sobell and Sobell, 1973). The study itself was con- 
ducted nearly 20 years ago. Nevertheless, we find 
it necessary to comment on Maltzman's article, "A 
Reply to Cook, 'Craftsman versus Professional: 
Analysis of the Controlled Drinking Controversy" (see 
pp. 466-472 in this issue). At the beginning, it is critical 
for readers to understand that none of the allegations 
or suggestions about the study procedures that can be 
inferred from Maltzman's article are new; all have been 
addressed in previous inquiries. 

At the outset, to appreciate the enormity and 
magnitude of the attack and the multiple investigations, 
we ask readers as they proceed through our response 
to try and imagine themselves in our place: obliged to 
address the same well-worn allegations after having 
been vindicated in five separate inquiries. 

Seven Years of Questions, but Nothing New! 

We have put up with years of the most intense and 
detailed scrutiny ever imposed on researchers in the 
alcohol field, and inquiry after inquiry has vindicated 

* The views expressed herein are those of the authors and do not 
necessarily reflect those of the Addiction Research Foundation. 

? The authors are also affiliated with the Departments of Psychology 
and Behavioural Science, University of Toronto. 

our conduct of the study. A short history of the 
multiple inquiries into the conduct of the IBTA study 
is of relevance because of the offhanded way some of 
the inquiries are referred to by Maltzman. 

The initial inquiry, which came to be known as the 
Dickens Committee inquiry, was established at our re- 
quest by the Addiction Research Foundation. Four 
highly distinguished senior individuals respected for 
their integrity and who were not involved in the alcohol 
field were given the charge of investigating multiple 
allegations that we had engaged in scientific miscon- 
duct in our performance and reporting of the IBTA 
study (in his article, Maltzman refers to several of the 
allegations investigated by the Dickens Committee). The 
committee was chaired by Bernard Dickens, Ph.D., 
LL.D., professor of law, preventive medicine and 
biostatistics, criminology and community health at the 
University of Toronto, an internationally recognized ex- 
pert in medical jurisprudence. The other members were: 
Harold Warwick, M.D., professor emeritus and former 
vice-president of health sciences at the University of 
Western Ontario; Anthony Doob, Ph.D., director of 
the Centre of Criminology at the University of Toronto; 
and William Winegard, Ph.D., chairman of the Coun- 
cil of Ontario Universities, former president and vice- 
chancellor of the University of Guelph, and presently 
a member of the Canadian Parliament and minister of 

state for science and technology. 
The committee, at its first meeting with us, informed 

us that from its perspective, from that time forward, 
they would consider us guilty until such time as we 
could convince them the allegations were unfounded. 

473 



474 JOURNAL OF STUDIES ON ALCOHOL/SEPTEMBER 1989 

The committee spent 5 months conducting its investiga- 
tion, met with us very frequently and had complete 
access to our massive amount of original records (see 
Dickens et al., 1982; Doob, 1984; Sobell and Sobell, 
1984a). The main conclusion of their 123-page report 
was: "The Committee finds there to be no reasonable 

cause to doubt the scientific or personal integrity of 
either Dr. Mark Sobell or Dr. Linda Sobell" (Dickens 
et al., 1982, p. 109). 

Maltzman would incorrectly have readers believe that 
the committee was somehow hoodwinked into 

tabulating follow-up contacts by counting listings in a 
telephone log and not even bothering to compare the 
original raw data with published data and to cross- 
check information when possible. Readers need only 
examine the Dickens Committee Report for themselves 
to become convinced Maltzman has apparently misread 
the committee's report. In the report the committee 
describes evaluating in detail the totality of records 
available for research subjects selected at random, 
describes the wealth of records reviewed over the course 

of their investigation and clearly states that the 
telephone logs were only maintained for the second year 
of follow-up (Dickens et al., 1982, see p. 83). 
Obviously, therefore, Maltzman's claim that the com- 
mittee used the logs as the sole data source for their 
table of first and second-year follow-up contacts is in 
error. In fact, the committee used the original raw 
follow-up data as their primary data source for count- 
ing the follow-up contacts; the telephone logs were used 
to cross-check notes in the data files for the second 

year of follow-up. 
Immediately following the release of the Dickens 

Committee's findings, the conduct of the IBTA study 
was further scrutinized by an investigator from the 
United States Congress. The investigator had complete 
access to our data. As reported in the APA Monitor: 

James Jensen, of the House Science and Technology Com- 
mittee's subcommittee on investigations and oversight, was 
making a preliminary inquiry into allegations of fraud in 
Sobell study, conducted in 1971-72, to determine whether 
a full-fledged investigation by the subcommittee was 
warranted. 

Unlike a Canadian committee that investigated the charges 
last fall, "I just waded into the data" rather than first 
identifying specific questions to be answered," he said. 
In investigating other alleged scientific frauds, he said, he 
has found that false data "don't hold up for a minute" 
when the scientist is asked for original materials. The 
Sobells had an entire safe full of tapes and records, in- 
cluding "documents from the patients' own hand." 
(Fisher, 1983, p. 48) 

In a letter sent to us on March 23, 1983, conveying 
his findings, Mr. Jensen wrote: "Based upon my review 
of the evidence, I have concluded that there is no 

evidence to support the allegation that your study was 
based upon fallacious, falsified or otherwise invented 
data. The correlation between your notes of contacts 
with patients, your phone logs and the tape recordings 
of those contacts have convinced me that your report 
of the study was made in good faith." 

The third investigation took nearly one and one-half 
years, culminating in August 1984 with the release of 
what Maltzman refers to as the Trachtenberg Report 
(Trachtenberg, 1984). That report described the in- 
vestigation conducted by the Alcohol, Drug Abuse and 
Mental Health Administration (•a•n•at-in), with the 
assistance of the Division of Management Survey and 
Review at the National Institutes of Health; the in- 
vestigative team included two research psychiatrists. On 
two occasions, the team members met with us, "dur- 
ing which time they had free access to the Sobells' 
data" (Trachtenberg, 1984, p. 2). For complex reasons 
discussed in their report (Trachtenberg, 1984), the in- 
vestigation was limited in various ways. Nevertheless, 
they concluded: "Based on the investigative team's 
necessarily limited review, the Steering Group [to whom 
the team reported] did not find evidence to demonstrate 
fabrication or falsification of data reported by the 
Sobells" (p. 2). 

An important part of the •a• investigation was 
that one of the patients in the study who had made 
allegations about its conduct "presented some 
background information on several patients and made 
available some related documents [to the investigators]. 
These included lists of medical records, arrest records, 
correspondence, and affidavits" (Trachtenberg, 1984, 
p. 16). The ,xt• report concluded: "In general, the 
investigative team found that [the subjects'] documen- 
tation of rehospitalizations, arrests for excessive drink- 
ing, etc. did not contradict the outcomes reported by 
the Sobells" (Trachtenberg, 1984, p. 25). In other 
words, the reports and records provided to the in- 
vestigators by former patients did not contradict the 
data we used to report treatment outcomes approx- 
imately a decade earlier. 

Following on the heels of the Trachtenberg Report 
was an investigation conducted by the Ethics Commit- 
tee of the American Psychological Association based 
on a complaint submitted by Maltzman. According to 
the Ethics Committee: "The specific charges refer to: 
(1) your alleged failure to apprise readers of your use 
of the time-line follow-back method in your earlier 
publications; and (2) the accuracy of your published 
reports relating to your follow-up interviews. TM We 
were informed of the following Ethics Committee deci- 
sions based on their "careful investigation of the 
charges against you raised by Dr. Irving Maltzman's 
complaint." With regard to the first charge, they 
reported: 



SOBELL AND SOBELL 475 

Our adjudications on this issue are as follows: (1) although 
your description of this method could have been more 
clearly worded in your initial publications, and that such 
clarification would have been helpful to readers, we did 
not find these descriptions to be inaccurate, per se; (2) 
we did not f'md evidence to sustain a charge that the failure 
to clarify the methodology further was the result of an 
intent to misrepresent your methodology to the readers. 

Regarding the second charge, the Ethics Committee 
reported: "There was no convincing evidence that your 
admittedly erroneous estimates of the frequency of 
follow-up contacts significantly affected the conclusions 
drawn from this research." Despite these findings, of 
which Maltzman was sent a copy, he repeats these 
charges in his present article. 

Finally, beginning in 1983, concurrent with these 
latter investigations and outliving them, we were named 
as plaintiffs in a $96 million lawsuit filed by some 
former subjects and their collaterals in the Superior 
Court of California. On December 17, 1987, more than 
4 years after it was filed, the suit was finally dismissed. 
In the notice of dismissal, the judge cited several bases 
for his actions, including, "That plaintiffs' complaint 
was uncertain as a whole. "2 Further, in a recent article 
in the U.S. Journal of Drug and Alcohol Dependence, 
which mentioned the dismissal of the suit, Harold 
Scolinos, the attorney for the plaintiffs, was quoted 
as saying: "The court felt that there was no damage 
to the plaintiffs caused by negligence or fraud" 
(Meacham, 1989, p. 10). 

Having now spent 7 years dealing with these same 
allegations, and having repeatedly been vindicated, there 
is no need to address each and every allegation here. 
Rather, we will address a few of the issues Maltzman 
raises in order to cast the controversy in perspective 
and to set the record straight on some matters. 

The Type of Follow-Up Data Collected 

In his present article, as in his ethics complaint 
against us filed with the American Psychological 
Association (APA), Maltzman claims we could not have 
gathered drinking disposition follow-up data in the 
manner reported. He asserts that we did not describe 
the time-line procedure in our reports. As noted by the 
APA, however, the published description of our data 
gathering procedures was accurate. We have also 
discussed elsewhere (Sobell and Sobell, 1984a)that "at 
the time, we did not apply a name to the method, but 
merely considered it a necessary procedure for the col- 
lection of daily drinking disposition data" (p. 164). This 
is supported by Timothy Baker's comments, published 
in this issue (pp. 481-483) of the Journal. 

As his main support for his contention, Maltzman 
presents a fundamentally irrelevant quotation taken 

from an article we published in 1979. This exemplifies 
a feature of Maltzman's writing that we have noted 
on other occasions (Sobell and Sobell, 1984a,b,c). In 
the abstract to his article (this issue), Maltzman states 
that we "have made mutually contradictory claims con- 
cerning the procedures employed." Later in his arti- 
cle, he quotes from our 1979 article (Sobell et al., 1979) 
where we reported reliability findings for the time-line 
follow-back procedure. He states: "It is noteworthy 
that in 1979 we are cautioned against using the time- 
line follow-back method with gamma alcoholics, the 
type of patient employed in the IBTA study. But the 
Dickens Report and the Sobells (1984) now claim that 
gamma alcoholics were interviewed by the time-line 
follow-back method as early as 1972. Both assertions 
cannot be right, and the apparent inconsistency is never 
explained." 

By way of explaining what Maltzman alleges to be 
an "apparent inconsistency," and also to illustrate how 
he continues to cite our work out of context, the 
following excerpt is presented from a letter sent to 
Maltzman over a year ago (April 7, 1988) by a journal 
(not JSA) editor (a copy of this letter was sent to us 
by the editor). The importance of this letter is twofold: 
it addresses the same allegation raised by Maltzman 
in his present article and it shows that Maltzman is 
aware of our position but still cites our work out of 
context. In this regard, the editor wrote to Maltzman: 
"I enclose, with permission from Mark and Linda 
Sobell, photostats of passages in which they comment 
on your text." The passages relevant to the time-line: 

Yet, Maltzman quotes only from a 1979 article of ours 
which investigated the "test-retest reliability" of the time- 
line with problem drinkers. In that very brief article we 
did refer to the method as "newly developed," meaning 
that it was a relatively recent advance as compared with 
other measures of treatment outcome that had been used 

for decades. Dr. Maltzman then goes on to quote and 
emphasize our statement that "these results cannot yet be 
generalized to chronic alcoholics." He then states, "We 
are now cautioned against using the time-line follow-back 
method with the very type of patient employed in the 
earlier Patton study .... "This is a clear case of our be- 
ing quoted out of context. The study quoted was a test 
of the reliability of the time-line method, and the results 
which we cautioned should not be generalized were those 
for "reliability." We did not caution against using the 
method with chronics; we did caution against generaliz- 
ing our results regarding reliability. Use of a method, and 
establishing psychometric characteristics of a method, are 
quite separate issues, as demonstrated by the fact that the 
quantity-frequency method of obtaining drinking data was 
used for many years before any studies of its psychometric 
properties were undertaken. 

He [also] fails to note that in the same year that the 
reliability study he cited was published, we also published 



476 JOURNAL OF STUDIES ON ALCOHOL/SEPTEMBER 1989 

on the reliability of the method with chronics (Maisto et 
al., 1979) and the subsequent year on its validity with 
chronics (Cooper et al., 1980). 

Readers familiar with the time-line literature will 

know that what is stated in the above excerpt is cor- 
rect. We are at a loss, though, to explain how 
Maltzman could have misunderstood our caution 

against generalizing the reliability findings as meaning 
that the method, itself, should not be used at all. 

Maltzman also expresses incredulity that not until the 
course of the Dickens Committee's investigation were 
we aware that the actual mean number of contacts with 

subjects (15.7 as calculated by the Dickens Commit- 
tee) was fewer than the minimum 24 contacts our 
description of procedures would have led readers to 
expect. We have addressed this issue in some detail 
elsewhere but shall recount the major points here. First, 
the statement in our original publications that all sub- 
jects were contacted every 3 to 4 weeks was plainly 
and simply in error, as determined by the Dickens 
Committee and as we have acknowledged elsewhere 
(Sobell and Sobell, 1984a,b). It certainly was not in- 
tentional, for even in the same publications where the 
statement appears (Sobell and Sobell, 1976, 1978) we 
discussed several cases where follow-up contacts could 
not be made for some time due to difficulty in locating 
subjects. Clearly we could not have contacted all sub- 
jects so regularly while also losing contact with some 
subjects for extended periods. 

Nearly 20 years ago, when the research was con- 
ducted, we had no computerized record keeping and 
for a considerable part of the follow-up interval we 
had no help or support. On our own time, we gathered 
follow-up data from 70 patients and their collateral in- 
formation sources. Since it often took multiple attempts 
to contact subjects and their collaterals, a great number 
of attempts took place each month, and collecting 
follow-up data seemed a never ending process. This is 
not to excuse the overstatement that appeared in our 
publications, but only to set the context for consider- 
ing Maltzman's argument. Confronted, as we were, 
with the allegation that we had not contacted subjects 
as frequently as we had claimed, at first we were 
astonished that we had ever made the claim since we 

had at the same time discussed our difficulties in 

locating some subjects. The allegation by Pendery et 
al. was not just that we had contacted subjects less 
frequently than we had reported, however, but that we 
had contacted the vast majority of subjects only one 
to four times during the entire follow-up period 
(Dickens et al., 1982, p. 75). This, we knew, could easi- 
ly be proven to be absurd. For that reason, we had 
not done a painstaking tabulation of actual contacts 
prior to the tabulation performed by the Dickens Com- 

mittee. We expected that the committee's tabulation 
would be somewhat lower than what we had claimed, 
given that we had reported that some subjects were dif- 
ficult to locate at times, but we also knew the allega- 
tion that we had contacted subjects no more than four 
times would clearly be proven wrong. As it turned out, 
of course, we were shocked to find that the count by 
the Dickens Committee was below our expectations. 
There is no way to relive the moment when we were 
with the committee counting contacts and realized what 
had happened, and no amount of incredulity express- 
ed by Maltzman can change that fact. 

Before leaving this topic, there is an important 
postscript. When the Dickens Committee's report was 
released, we learned that "Pendery et al. no longer 
stand behind their Draft estimates of follow-up ... 
but claim that only 'an intermediate number' of follow- 
up contacts were made" (p. 75). This was a staggering 
revelation, since Pendery et al.'s original allegation was 
supposedly based on subjects' affidavits, and therefore 
their database for the allegation presumably would not 
have changed. 

Tempests and Teapots 

Elsewhere, Maltzman has stated, "Our evidence is 
not simply based upon the verbal reports of these pa- 
tients. If that's all we had, it would be a tempest in 
a teapot" (Fisher, 1982). Yet, it is clear from 
Maltzman's article that the main evidence that he claims 

refutes our findings consists of chronic alcoholics' ex- 
tremely long-term recollections, obtained by unreported 
procedures. 

There are two major difficulties in attempting to 
respond to Maltzman's allegations about the IBTA 
study. First, no detailed description of his data gather- 
ing procedures has ever been published. The total 
information that has ever been reported about the pro- 
cedures used by Pendery et al. (1982) is that they "com- 
pleted an independent clinical follow-up" of the sub- 
jects (p. 170, italics added), and that they "located and 
interviewed as many as possible of the original sub- 
jects" (p. 172). Second, no actual outcome data have 
been published by Maltzman to challenge our findings. 
Pendery et al. (1982) published excerpts from hospital 
records, but these have never been claimed to contradict 
our data. Beyond that, their reports were limited to 
anecdotes and to global summary statements of out- 
comes, most of which referred to time periods after 
our follow-up had already been completed. In contrast 
to Maltzman and his colleagues' nonquantitative "tid- 
bits" of data, the inquiries into the conduct of the 
IBTA study had available to them for scrutiny all of 
our original research records and raw data. Since the 
scientific community knows so little about Maltzman's 



SOBELL AND SOBELL 477 

procedures and since he fails to present his findings 
in a quantified fashion, all we can respond to are the 
subjects' distant verbal recountings, in the form of af- 
fidavits, which form the major basis upon which 
Maltzman questions our data. 

Prior to Maltzman's present article we had seen only 
one subject's affidavit (Subject CD-E 1 as referred to 
by Pendery et al., 1982), an affidavit that was evaluated 
by the Dickens Committee. That affidavit was a very 
important one, however, for it was the sworn deposi- 
tion of a subject who played a key role in the Pendery 
et al. investigation. Subject CD-E 1 is acknowledged 
in the Pendery et al. (1982) article as primary "among 
the many who contributed to this research .... " 
(p. 175). Because Pendery et al. have never described 
in the scientific literature how they located and gathered 
data from subjects, it is impossible to know what con- 
tributions Subject CD-E 1 made to their investigation 
that warranted the acknowledgment. However, in a 
"To whom it may concern" letter, dated March 16, 
1981, Pendery wrote the following about Subject 
CD-E 1: "After working with [subject's name] for these 
many months, it is difficult for me to imagine how 
the project could have been completed without him. 
He not only was able to locate and coordinate former 
research subjects, and had their confidence, but turned 
out to have a genuine talent for research" (Miller et 
al., 1982). 

The Dickens Committee's evaluation of Subject 
CD-E l's affidavit was enlightening. We were able to 
provide evidence of multiple important inaccuracies in 
the affidavit and also in statements attributed to Sub- 

ject CD-E 1 by the media. The totality of evidence was 
summarized by the Dickens Committee as "casting the 
gravest doubts upon the reliability of his affidavit and 
unsworn statements upon which Pendery et al. appear 
to have relied" (Dickens et al., 1982, p. 104). 

The following few examples illustrate how our 
evidence contradicts Subject CD-E l's recollections: 

1. In his sworn affidavit this subject alleges that after 
September 1971, he "left the area [where he had been 
living] and had no contact of any kind with the SobeRs 
until January 1974." Our evidence of contacts with 
him after September 1971 include a tape recorded in- 
terview conducted in June 1972. It was readily apparent 
this tape was authentic, since the subject's voice and 
manner of speaking were clearly the same as he 
presented himself in his multiple media appearances 
that occurred around the time of the Dickens Com- 

mittee investigation. 
2. Our research records contained two handwritten letters 

(including their postmarked envelopes) sent to us by 
the subject in March and April 1972. 

3. The subject had stated to the media that none of his 
relatives were ever contacted by us. Yet, in one of the 

letters he sent to us, he wrote "[his wife's name] told 
me you called, but she lost the phone number." 
Although this subject was quoted in several media 
reports as saying that he had never or only on a few 
occasions been interviewed for follow-up, our records, 
as reviewed by the Dickens Committee, documented 
that we had contacted him for follow-up on 28 occa- 
sions (Dickens et al., 1982, p. 78). 
He alleged that a member of the clinical staff of the 
hospital had interviewed him for the study and had 
at one point counseled him not to withdraw from the 
study. That former staff member was located and sub- 
mitted a statement to the Dickens Committee attesting 
that the subject's statements were untrue. 

These examples constitute just part of the evidence used 
to challenge Subject CD-E l's recollections and his af- 
fidavit, but they are quite sufficient to make the point 
that the subject's statements were replete with errors. 

Now, in Maltzman's present article, we are exposed 
to selected portions of a second subject's affidavit (Sub- 
ject O.L.). The reason we have chosen to respond to 
the allegations concerning O.L.' is to demonstrate that 
Maltzman was correct when he declared the value of 

his retrospective verbal reports by subjects to be a 
"tempest in a teapot." 

With regard to the excerpts Maltzman presents from 
O.L.'s affidavit (dated April 7, 1982), the following 
observations are drawn from our research records col- 

lected during the period 1970-72. Particularly useful is 
an interview we conducted and tape recorded with O.L. 
on July 14, 1972 (this was shortly after the end of his 
second year of follow-up; such tape-recorded interviews 
were conducted with subjects after their 2-year follow- 
up data had been collected; see Sobell and Sobell, 
1976). 

Point 1: One of O.L.'s statements as presented by 
Maltzman was that O.L. had never "had the kind of 

withdrawal symptoms which require medical care." 
Presumably, the inclusion of this statement is intended 
to question whether the subject was truly dependent 
on alcohol. In our tape-recorded interview with the sub- 
ject, when he was asked whether the time of day when 
he drinks had changed as compared to before treat- 
ment, he responded: "Well, yes. Normally now it's in 
the evening time. I don't. It used to be I'd wake up 
and I'd have to have a belt to straighten me out and 
get me in shape to go to work. And now, I can get 
up and feel real good. No problem." 

Point 2: O.L. states that he was not interviewed for 

follow-up by anyone other than Linda Sobell. Our 
records, however, indicate that he was interviewed on 
three occasions by the research project social worker 
whose interview notes were handwritten (this former 
staff member provided a handwriting sample to the 
Dickens Committee). 



478 JOURNAL OF STUDIES ON ALCOHOL/SEPTEMBER 1989 

Point 3: O.L. states that he was drunk on approx- 
imately 25ø70 of the days during the follow-up period. 
In our publications he was reported as having been 
drinking heavily or incarcerated for approximately 13ø70 
of the days during the first year of follow-up. With 
regard to the second year of follow-up, the following 
exchange occurs in the interview: 

Q: "Looking at your last year you have only had three 
isolated days like that where you have been, you know, 
let's say really snockered. Is that an improvement over 
the 2 years prior to your going to the hospital?" 

O.L.: "Oh, you better believe it. Does [sic] the birds fly 
through the trees?" 

Point 4: Somewhat consistent with his affidavit, O.L. 
did reflect a highly ambivalent attitude toward control- 
led drinking. When asked about the desirability of a 
controlled drinking treatment goal, he responded: 
"Well, I'll tell you. If you want a real answer to that, 
I'd just as soon never take another drop of liquor in 
my life. Now this is a very serious answer, because I 
don't think it [pause] well, I don't know, once in a 
great while, but I don't think it does a person any 
good." 

Later in the interview, when asked to comment about 
being able to drink as part of the treatment, he ex- 
pressed a stronger opinion: "To take a person like me 
who has been an alcoholic for quite a few years and 
to go in and start on one or two or three. It won't 
work. It just won't work." 

This led the interviewer to question him again about 
his earlier drinking report: 

Q: "But you are doing controlled drinking now, though?" 

O.L.: "Yes." 

Point 5: Finally, it is notable that about 5 weeks after 
the tape-recorded interview, O.L. voluntarily called to 
inform us that he had changed jobs, was living in a 
trailer in the same city where he had been staying with 
his aunt and had a new telephone number. 

These five examples demonstrate that we have ample 
records, retained for nearly 20 years, to support the 
results we reported. With regard to our reported treat- 
ment outcome findings, the crux of Maltzman's objec- 
tions appears to us as, indeed, a "tempest in a teapot." 

Randomization 

Maltzman presents the case of Subject J.Z. as an 
example of "apparent reassignment" of a subject from 
the experimental to the control group. He fails to men- 
tion that this specific allegation was investigated by the 
Dickens Committee (Dickens et al., 1982, see pp. 

62-63). This and other allegations of nonrandom assign- 
ment are discussed at some length in the Dickens Com- 
mittee report (Dickens et al., 1982), by ourselves (Sobell 
and Sobell, 1984a,b) and by Baker's comment in this 
issue of the Journal. 

In the case of J.Z., while it is unclear what might 
have occurred, the Dickens Committee noted that there 
was substantial evidence that the hospital records con- 
tained numerous errors (Dickens et al., 1982, pp. 
62-64), of which this entry might have been such an 
occasion. More likely, the subject could have been used 
by other hospital staff in an experimental session that 
was unrelated to the IBTA study. As noted by Baker 
elsewhere in this issue, other hospital staff did occa- 
sionally use the bar facility, sometimes without our 
knowledge or approval. Two points are pertinent to 
this possibility. First, the hospital record apparently in- 
dicates that the subject participated in a "Research 
Special project," the only use of that nomenclature 
(i.e., the word "special") of which we are aware. Sec- 
ond, since J.Z. was among the very first subjects to 
enter the study, if he had been assigned to the ex- 
perimental group he would have begun the experimen- 
tal intoxication phase of the study within the few days 
following assignment. Yet, the supposed drinking ses- 
sion cited by Maltzman is reported to have occurred 
nearly 2 months after J.Z.'s entry into the IBTA study. 
It is inconceivable that he would have been run in an 

IBTA session 2 months after entering the study, when 
several other, later assigned, subjects had already com- 
pleted the procedures, as any attempted reassignment 
would have been obvious to the research staff. All of 

the former IBTA research staff who were involved in 

the random assignment procedure filed a statement or 
affidavit with the Dickens Committee attesting that 
assignment was always random (Dickens et al., 1982, 
see pp. 57-66 for excerpts from some of these 
statements). In fact, Maltzman must be aware of these 
statements, as his present article refers to our major 
rejoinder to Pendery et al. (Sobell and Sobell, 1984b) 
wherein there appear excerpts of statements by former 
IBTA staff regarding the randomization procedures. 

Finally, the following portion of the tape-recorded 
interview conducted with Subject J.Z. on July 17, 1972, 
subsequent to the end of his second year of follow-up, 
is relevant. This interview occurred years before we 
were to become aware of Maltzman's allegations about 
randomization. We also assume this is the only case 
where a drinking session by a control subject is alleged 
to have occurred, since Maltzman had access to the 
hospital records and it is reasonable to assume that he 
would have called any similar case to our attention. 

Q: "One last question here. [Note: the following ques- 
tion was asked of all control subjects in the IBTA study 



SOBELL AND SOBELL 479 

during the tape-recorded interview conducted at the end 
of their 2-year follow-up.] How do you feel about not 
being included in the actual research treatment program 
even though we accepted you, but the coin tossed you 
into the control group. That is, we didn't run you through 
the specific research program. Would you have liked to 
have gone through it? The total ..." 

J.Z.: "You're talking about social, make a social?" 

Q: "Yeah, with the videotapes and everything." 

J.Z.: "Yeah, I would have liked that." 

Q: "O.K." 

J.Z.: "I, I did feel a little bit, you know, um, well . . ." 

Q: "Left out?" 

J.Z.: "I, I did feel a little bit let down. I'll be, that's 
honestly what I felt." 

Q.' "O.K." 

J.Z.: "I wanted very much to be in that." 

Before concluding this section, we feel that the 
following point is long overdue. Of all of Maltzman's 
allegations, we have long been perplexed at his stead- 
fast insistence that subjects were not randomly assigned. 
If our evidence only consisted of our verbal reports 
that subjects were not reassigned, then it would be our 
word against Maltzman's. However, we have more than 
that. As noted previously, all five staff members in- 
volved in the randomization of subjects provided 
statements or affidavits to the Dickens Committee (see 
above). These statements were provided a decade after 
the study, and were independently drafted. All of the 
staff members' statements support the fact that we did 
what we said we did--subjects were randomly assigned, 
and group assignments did not change. To understand 
how utterly incredible Maltzman's allegation is, readers 
need only to appreciate the way the study was per- 
formed: (1) several staff members were always present 
and witnessed the coin flip at the staff meetings where 
subjects were randomly assigned; (2) immediately after 
the meeting the assignment was noted in the subject's 
research record by one of the staff; (3) a master list 
of subjects, their group assignment, and a research ses- 
sion checklist were posted for the duration of the study 
in the central research office where research records 

were kept; (4) after each session for each subject, the 
staff member who ran the session had to make a note 

in the subject's research record; and (5) during the first 
follow-up year, research staff conducted follow-ups and 
wrote relevant notes in the subject's research record. 
Thus, a change of groups anywhere during the course 
of the study would have been obvious. Put differently, 
nonrandomization and reassignment would have been 
impossible without the knowledge of some or all of 
the research staff. Thus, Maltzman's allegation regard- 

ing randomization calls into question the integrity of 
the entire staff of the IBTA project, none of whom 
ever gained from the publication of the study. (Note: 
In this issue one of the former IBTA staff members 

responds to Maltzman's article; see Baker, pp. 481-483.) 
Readers, as with any jury, must judge the evidence for 
themselves. We offer that the truth lies in the weight 
of the evidence, which is why we have been vindicated 
in all five inquiries. 

Is Science Self-Correcting? 

The following excerpt is taken from an article on 
the findings of the •• investigation that was 
published in the U.S. Journal of Drug and Alcohol 
Dependence: "Is it a dead issue? 'It isn't dead because 
I'm not dead,' Maltzman says" (Worden, 1984, p. 11). 
We do not understand Maltzman's beliefs, but we 
recognize his entitlement to them, and that his actions 
may be guided by them. At some level, we all have 
beliefs that guide our actions. One of our beliefs is 
that reasonable people, presented with reasonable 
evidence, will come to reasonable conclusions. This is 
demonstrated by the fact that we have been vindicated 
in five separate investigations. 

The controversy over the IBTA study has continued 
for far too long. Moreover, it now lacks relevance for 
the so-called controlled drinking controversy, as an 
abundance of recent studies have made clear that the 

issue of moderation outcomes cannot be ignored (see 
Sobell and Sobell, 1987, for a review). In the end, as 
with all scientific disputes, this issue will be settled by 
the weight of the evidence. 

Unlike Maltzman, we have no intention of continu- 
ing to battle over the IBTA study. We simply do not 
intend to spend any more of our lives responding to 
or dignifying inane attacks. The multiple investigations, 
our previous responses and this present article make 
it clear that we have abundant material to call upon 
in our defense. We anticipate that our calling a halt 
to this controversy will be welcomed by most who have 
followed the drawn-out debate. 

There is a final statement of importance, however, 
and it is relevant to Maltzman's concern that science 

be self-correcting. In 1988 the following editorial state- 
ment was published by Science, the journal that in 1982 
published Pendery et al.'s attack on our work: "The 
scientific apparatus cannot afford to disregard accusa- 
tions of fraud, and competent whistle-blowers help 
science. Investigations should be pursued meticulously, 
but the final report should strongly state the outcome: 
If the accusation is correct the miscreant should be 

punished and the whistle-blower commended. If, 
however, the accusation is incorrect, in addition to the 
usual bland announcement of exoneration there should 



480 JOURNAL OF STUDIES ON ALCOHOL/SEPTEMBER 1989 

be a denunciation of the false charges and a documen- 
tation of the time, anguish, and delay that has been 
occasioned. Science cannot tolerate fraud, but it should 
not be at the mercy of headline-happy journalists or 
incompetent whistle-blowers" (Koshland, 1988, p. 585). 

Acknowledgment 

We greatly appreciate comments made by a small group of 
colleagues on an earlier version of this response. 

Notes 

1. Letter to M. and L. Sobell from D. Mills, American 
Psychological Association Ethics Committee, March 4, 1985. 

2. "Notice of ruling sustaining demurrer without leave to amend; 
order and judgment of dismissal thereon." James Doyle Carroll 
et al. rs. State of California et al., Case No. 236924, Superior 
Court of California, County of San Bernardino, December 30, 
1987. 

References 

Cooz:, D.R. Craftsman versus professional: Analysis of the controlled 
drinking controversy. J. Stud. Alcohol 46: 433-442, 1985. 

CoopEg, A.M., SOBE•.•., M.B., MAISTO, S.A. AND SOBELL, L.C. 
Criterion intervals for pretreatment drinking measures in treatment 
evaluation. J. Stud. Alcohol 41: 1186-1195, 1980. 

Dictums, B.M., DooB, A.N., WA•wxc•, O.H. A•tD WnvEGtau•, W.C. 
Report of the Committee of Enquiry into Allegations Concerning 
Drs. Linda and Mark Sobell, Toronto: Addiction Research Foun- 
dation, 1982. 

DooB, A.N. Understanding the nature of investigations into alleged 
fraud in alcohol research: A reply to Walker & Roach. Brit. J. 
Addict. 79: 169-174, 1984. 

FmRER, K. Challenge to Sobell work will have broad impact says 
review group chief. The Journal (Addiction Research Foundation, 
Toronto), August 1982, pp. 1, 3. 

I•Sm•R, K. Congress leaves Sobell probe in Health Department's 
hands. APA Monitor, August 1983, p. 48. 

KOSHLAND, D.E., JR. Science, journalism, and whistle-blowing. 
Science 240: 585, 1988. 

MAISTO, S.A., SOBELI., M.B., CooPER, A.M. A•VD SOBELL, L.C. Test- 
retest reliability of retrospective self-reports in three populations 
of alcohol abusers. J. Behar. Assess. 1: 315-326, 1979. 

M]•,•CHAM, A. Sobells continue to try out moderation therapies. U.S. 
J. Drug Alcohol Depend. February 1989, p. 10. 

MrL•.ER, R.C., MCSHA•E, P.A. AND TX•E ALCOI-IO•.IS•f TRUST COM- 
MXTT•E. Alcoholic's Heaven, Carlsbad, Calif.: S.O.B.E.R. Foun- 
dation and the Alcoholism Trust Committee, 1982. 

PF.•VDERY, M.L., MALTZMAN, I.M. A•VD WEST, L.J. Controlled drink- 
ing by alcoholics7 New findings and a reevaluation of a major 
affirmative study. Science 217: 169-175, 1982. 

SOBELL, L.C., MAtSTO, S.A., SOBELL, M.B. AND CooPF. R, A.M. 
Reliability of alcohol abusers' self-reports of drinking behavior. 
Behar. Res. Ther. 17: 157-160, 1979. 

SOBELI., M.B. AND SOBELL, L.C. Alcoholics treated by individual- 
ized behavior therapy: One year treatment outcome. Behav. Res. 
Ther. 11: 599-618, 1973. 

SOBELL, M.B. • SOBELL, L.C. Second year treatment outcome of 
alcoholics treated by individualized behavior therapy: Results.' 
Behar. Res. Ther. 14: 195-215, 1976. 

SOm;.LL, M.B. AND SOm;.LL, L.C. Behavioral Treatment of Alcohol 
Problems: Individualized Therapy and Controlled Drinking, New 
York: Plenum Press, 1978. 

SOBELL, M.B. • SOBELL, L.C. Under the microscope yet again:. 
A commentary on Walker and Roach's critique of the Dickens 
Committee's enquiry into our research. Brit. J. Addict. 79: 157-168, 
1984a. 

SOBELL, M.B. A•VD SOBELL, L.C. The aftermath of heresy: A response 
to Pendery et al.'s (1982) critique of "Individualized behavior 
therapy for alcoholics." Behar. Res. Ther. 22: 413-440, 1984b. 

SOBELL, M.B. A•VD SOm;.LL, L.C. More on Maltzman. Bull. Soc. 
Psychologists Addict. Behar. 3: 74-76, 1984c. 

SOBELL, M.B. AND SOm;.LL, L.C. Conceptual issues regarding goals 
in the treatment of alcohol problems. Drug soc. 1 (No. 2/3): 1-37, 
1987. 

TRACHTENBERG, R.L. Report of the Steering Group to the Ad- 
ministrator Alcohol, Drug Abuse, and Mental Health Administra- 
tion Regarding Its Attempts to Investigate Allegations of Scien- 
tific Misconduct Concerning Drs. Mark and Linda Sobell, 
Rockville, Md.: Alcohol, Drug Abuse, and Mental Health Ad- 
ministration, 1984. 

WORDES, M. ADAMHA's Sobell investigation inconclusive. U.S.J. 
Drug Alcohol Depend., October, 1984, pp. 1, 11. 


	Nova Southeastern University
	NSUWorks
	9-1-1989

	Moratorium on Maltzman: an Appeal to Reason
	Mark B. Sobell
	Linda C. Sobell
	NSUWorks Citation


	Moratorium on Maltzman: An Appeal to Reason

